sobota, 21 września 2013

Surfaktanty kationowe.

Nie wiem nawet kiedy przeleciały te 3 tygodnie :o. Mam teraz mnósto obowiązków, a mao czasu. Niestety przyjemności zawsze schodzą na dalszy plan, więc przychodzę z postem dopiero dzisiaj.

Z mojego pierwszego wpisu wiadomo, jak są zbudowane surfaktanty. Dzisiaj zajmę się tymi, które mają ładunek dodatni w części hydrofilowej, a więc kationowymi.

Takie surfaktanty są stosowane w odżywkach i mają przede wszystkim fukcje substancji kondycjonujących lub środków bakteriobójczych mimo tego, że mają właściwości myjące i pianotwórcze. Szczególnie poleca się je kręconowłosym gdyż nie powodują wielkiego puchu i rozchylenia łusek, nie zdzierają warstwy ochronnej włosa, a inne składniki odżywki (emolienty i substancje nawilżające) chronią go. Może skracać świeżość włosów, zwłaszcza tych z tendencją do przetłuszczania się, ale u siebie nie zaobserwowałam tego. Wręcz przeciwnie, po myciu odżywką skóra głosy pozostała nawilżona, a włosy miękkie, sypkie i umyte :D.
SPC kationowe ze względu na swój ładunek ma słabe właściwości myjące. Jak wiadomo ładunki jednoimienne odpychają się. Tutaj nie działa to aż tak drastycznie, bo umyć nimi można, ale mycie raczej polega na emulgowaniu brudu i tłuszczu poprzez masowanie i tarcie, niż samoistne wiązanie się w micele. Po prostu myjąc włosy odżywką trzeba robić to dokładniej i dłużej, bo dodatni ładunek SPC nie lgnie do brudu tak bardzo jak się to dzieje w przypadku surfaktantów anionowych.  Mam nadzieję, że każdy zrozumiał o co mi chodzi :P.
Teraz czas na przykłady :) wszelkiego rodzaju chlorki, a więc większość związków zakończonych na "chloride" np
-behentrimonium chloride
-centrimonium chloride itd

W bardzo przydatnym poście przeczytałam, że Quaternium-15, 18 Bentonite, 18 Hectonite i 22 są również surfaktantami. Postaram się bardziej wgłębić w temat, bo do tej pory byłam przekonana, że quaternia są substancjami podobnymi do silikonów. Jeśli znajdę coś ciekawego w tym temacie, nastepi edycja posta :)
Dobrej nocy :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz