środa, 19 grudnia 2012

Surfaktanty anionowe

Surfaktanty anionowe wzięły swoją nazwę (jak zresztą wszystkie grupy SPC) od ładunku grupy hydrofilowej. Ładunek ten jest ujemny, co zwiększa skuteczność mycia. Między innymi dlatego te środki są najcześciej stosowane w przemyśle kosmetycznym (włosy ładują się dodatnio) i gospodarczym. Surfaktanty mogą być produktami estryfikacji (SLS to ester), siarczanowania kwasów tłuszczowych, zobojętniania wyższych kwasów karboksylowych czyli produkcji mydła itd...

Zanim pociągnę temat dalej napiszę parę informacji, z którymi nie każdy chyba się spotkał.
SCS nie jest łagodnym detergentem! Działanie ma identyczne jak SLS, jedynie nie jest pozyskiwane syntetycznie a naturalnie.
Druga sprawa, to taka bardziej ciekawostka :D. Gdy w składzie widzimy surfaktant anionowy (lista za chwilę) oraz betainę lub inny detergent amfoteryczny, "złe" działanie SLS zostanie stłumione, natomiast jeśli w składzie czai się laureth-7 (im większy numer tym większa moc. Podejrzewam, że jest to związane z długością łańcucha) to moc detergentów będzie zwiększona.

Są one uznane za najgroźniejsze dla skóry, ale ja uważam, że nie ma powodu do paniki. Wiele "uświadomionych" kobiet nawet by się za takim szamponem czy mydłem nie obejrzało. Proponuję więc zerknąć na skład własnej pasty do zębów i zastanowić się co jest gorsze :D. Oczywiście, skoro teraz mamy wolny wybór pod tym względem, to możemy wybierać inne detergenty, ale nie demonizować anionowych proszę ;).

4 komentarze:

  1. Bardzo mi się podoba Twój wpis "O mnie "
    Czy introwertycy faktycznie lubią rozmawiać? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele źródeł podaje, że nie. Jednak niektórzy twierdzą, że introwertyk mógłby być duszą towarzystwa, ale mu się nie chce :D. Ja używam tego słowa w negatywnym znaczeniu, chce się zmienić ;)

      Usuń
    2. W komentarzu chodziło mi o to, że napisałaś że jesteś introwertyczką a później napisałaś o tym, że lubisz rozmawiać, nie czepiam się, jedynie zwróciłam uwagę na to :)
      Też mam dużo introwertyka w sobie, po co masz się zmieniać, lepiej zmienić nastawienie do siebie a nie zmieniać się, bo tego świat od nas oczekuję :)

      Usuń
    3. Chcę zmiany, bo to znacznie ułatwi mi życie. Opis może być niezrozumiały, to fakt, ale lepiej nie potrafię tego ująć :).

      Usuń